Är Mats Nordstam på MF Juridik AB en bedragare?

Det har skrivits mycket på internet om Mats Nordstam och hans firma MF Juridik AB under senare tid. Anklagelserna haglar och det handlar om alltifrån bluffakturor och lurendrejeri till föregivande av allmän ställning. Det finns många negativa omdömen om Mats och hans firma på internet och vissa menar att han har förstört deras liv, men är alla dessa anklagelser sanna? Detta är vad vi försöker att ta reda på i denna artikel för att sedan låta dig som läsare dra en egen slutsats.

mfjuridik_il

Den första anklagelsen mot Mats Nordstam kommer från Rosemarie Kludas via hemsidan Ageras där man kan posta omdömen om företag. Rosemarie anlitade Mats för juridisk hjälp till hennes son och hans familj vilket slutade i katastrof. Hon vittnar via sitt omdöme om att problemen började när det dök upp ”mystiska” fakturor för arbete utfört hos svenska myndigheter som Transportstyrelsen. Rosemarie vittnar om att hon hann att betala över 50 000 kronor innan hon kontaktade Transportstyrelsen och fick reda på att dom inte kände till någon Mats på MF Juridik AB. Rosemarie förstod då att hon blivit lurad av Mats att betala för pengar som han egentligen inte hade utfört. Efter flera månaders strul fram och tillbaka valde mats att ”avbryta ärendet” att betala tillbaka de pengar som han fått av Rosemarie på falska grunder. Dessa pengar har dock Rosemarie än idag inte sett ett uns av.

En annan besviken kund (Hatuma AB) vittnar på samma sida via ett negativt omdöme om att Mats skickat dom bluffakturor: ”Har nyss blivit fakturerad av denne Mats Nordstam via MF Juridik med en faktura som inte finns (fakturan har han även belånat på grund av likvidationsproblem). Han har även utgett sig för att vara advokat inom vissa ärenden, de kunderna har nu polisanmält honom.” Det bör nämnas i informationssyfte att det är olagligt i Sverige att falskt utge sig för att vara advokat. Det kallas för föregivande av allmän ställning och kan i värsta fall leda till hela två års fängelse. Det är med andra ord en ganska allvarlig anklagelse om företaget Hatuma AB kommer med mot Mats och hans firma MF Juridik AB.

En entreprenör vid namn Thord på samma sida berättar om hur han blev anlitad av Mats för ett enkelt arbete som han aldrig fick betalt för. Han berättar om hur Mats kom med nya ursäkter vecka efter vecka ändra fram tills Thord valde att ge upp ärendet. En annan firma som blev anlitad av Mats är en översättningsbyrå. Mats behövde hjälp med att översätta flertalet kontrakt som han var till en av hans slutkunder och fakturan landade på 8 000 kronor. Denna firman fick sedan uppleva samma problem som Thord, nya ursäkter vecka efter vecka om varför fakturan inte blivit betald. Det tog över tre månader innan Mats valde att bestrida fakturan med motiveringen att han aldrig blivit informerad om priset för tjänsten innan han anlitade firman. Detta har dock senare visat sig vara en lögn som firman motbevisat och nu återstår för firman att stämma mats i Tingsrätten om dom vill gå vidare med ärendet.

Om man utgår ifrån ovanstående vittnesmål och omdömen som endast är några få av alla de som påstår sig ha råkat ut för Mats så ser det onekligen illa ut. Är det en slump att det finns så mycket negativa omdömen om denna Mats och hans firma MF Juridik AB eller är det ett tydligt mönster som vi ser? Detta lämnar vi till var och en att själva grunda på men författaren känner sig övertygad om att det finns en hel del som tyder på att denna Mats mycket väl kan vara en professionell bedragare.

En reaktion på ”Är Mats Nordstam på MF Juridik AB en bedragare?

  1. Jag antar att man får se det som ”lärdomspengar” som en vis person en gång sade till mig när jag startade mitt första företag. Det finns många lurendrejare där ute och denna Mats från MF Juridik AB är uppenbarligen en av dom. För att undvika problem med fakturor och liknande ska man alltid utforma ett kontrakt som skrivs på av kunden innan arbetet påbörjas. Detta kontrakt bör vara utformat på ett sådant sätt att det kostar mer än vad det smakar för kunden om denne väljer att försöka lura dig på pengar. Detta betyder dock inte att kunden alltid har fel, det är viktigt att behandla sina kunder och medmänniskor med den respekt de förtjänar.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s